Connect with us

Fotoverslag reizen in een zelfgebouwde camper – de terugreis

Reizen

Na 6 weken reizen bedachten we ineens dat we ook nog eens terug moesten. Op dat moment was de afstand tot huis nog zo’n 2400 km. De ervaring leerde dat 500km reizen per dag wel het maximale was, wilden we ook nog een soort leuke dag hebben. We hadden dan dus zeker 5 reisdagen nodig om thuis te komen. En liever wilden we kortere stukken per dag reizen. Het was dus tijd huiswaarts te gaan rijden. Met gemixte gevoelens verlieten we Peniche.

Onze route van Portugal naar Nederland

Het voelde heel dubbel om Peniche en het door ons zo geliefde strand van Baleal te verlaten. De plek waar we vorig jaar een maand ‘gewoond’ hadden met Lis en nu weer bijna twee weken genoten hadden. Terugreizen is ook iets psychologisch denk ik. Aan de andere kant was het ook goed om vertrouwd gebied achter ons te laten: weer wat nieuws ontdekken!

Lees ook: fotoverslag 6 weken onderweg

We reden verder. Een echte route hadden we niet, de hele reis niet trouwens. We volgden gewoon onze eigen ingeving. We maakten nog één stop in Portugal, net onder Porto. Helaas werkten hier zowel het weer als de golven niet mee. Dus trokken we de volgende dag verder, bestemming: Spanje!

camperreis kamperen met kids

Lekker buiten eten!

We hadden gelezen over het rode gebergte van Las Médulas. Na de rode rivier (zie het fotoverslag van de eerste twee weken) konden we dit natuurlijk niet missen. Vol goede moed gingen we op pad. De reis alleen al was een ervaring, dwars door het bergachtige gebied. Zó veel mooie plekken! Ook het rode gebergte zelf stelde niet teleur, heel indrukwekkend om te zien.

Zelfs Lis heeft het nog een aantal dagen over de ‘rode bergen’ gehad. Ik weet zeker dat het spectaculair is hier een zonsondergang te zien. Mocht je ooit in de buurt zijn is het echt een aanrader!

camperreis spanje las medulas

De rode bergen van Las Médulas

camperreis rondreis Spanje

Na Las Médulas reden we naar de kust van Noord-Spanje. Hier zijn zo ontzettend veel mooie plekken, surfstranden en -stadjes te vinden, dat dit een reis op zich is. Wij verbleven onder andere in Mundaka. De regen was helaas met ons meegereisd, dus we konden niet optimaal genieten van de pracht die dit stadje en vooral de omgeving te bieden heeft.

camperreis mundaka

Mundaka! Helaas met een zee zo plat als een duppie en dikke grijze luchten.

Tijdens een goed moment nog wel even het water in.

We zagen dat het wel mooi weer was in Frankrijk, dus reden we weer door. Maar het ontdekken van Noord-Spanje staat bovenaan onze reiswenslijst!
Net als het zuiden van Frankrijk trouwens, ook hier surfplekken te over. Wij hadden het boek ‘I love the seaside‘ als inspiratiegids mee. Een heerlijk boek vol tips over fantastische stranden en hotspots. Natuurlijk vooral gericht op surfspots, maar ik weet zeker dat je er als niet-surfer ook veel inspiratie uit kan halen.

Wij reisden naar Mimizan. Hier hadden we eindelijk, eindelijk superlekker weer én goede golven. We verbleven hier op een camping, welke Lis helemaal fantastisch vond. Genieten dus!

camperreis mimizan camping met kinderen

Entertainment op de camping in Mimizan.

Omdat het hoogseizoen startte, met bijbehorende schrikbarende prijzen, was het voor ons echter tijd om te vertrekken. We overnachtten onderweg nog één keer op een camperplaats – en toen waren we thuis.

Knutselclubje met papa 🙂

Onze campingstoeltjes zijn van Lafuma.

Heimwee?

Uiteindelijk waren we een paar dagen eerder thuis dan we van tevoren bedacht hadden. Waarom? Het had eigenlijk meerdere redenen. Onder andere de start van het hoogseizoen met bijbehorende prijzen en drukte. We hadden een fantastische reis achter de rug; meer dagen strand/surfen zouden daar niet per se meer iets aan toevoegen, misschien zelfs afbreuk aan gaan doen. We hebben telefoons vol foto’s en harten vol herinneringen. Soms is genoeg gewoon genoeg. Ook merkten we dat Lis ons huis en familie miste.

Drie-op-een-rij, ik blijf het zo gezellig vinden! En Lis kon heerlijk slapen in de van.

Nu zijn we dus weer thuis. Ik bekende het al op Instagram: ik moest er best even aan wennen. Vooral aan de ruimte, haha. Van twee minuten vegen, klaar, gaan we nu weer naar een half uur stofzuigen. Van 5 minuten opruimen en alles ligt op zijn plek, weer – dankzij een rondrennend meisje – naar bijna doorlopend opruimen.

Maar de ruimte, en vooral de eigen kamer voor Lis, geeft ook weer veel rust. Het is goed zo. We kijken terug op een fantastische reis en een ontzettend bijzondere ervaring als gezin, die we niet gaan vergeten – alledrie niet. En we gaan nog veel meer avonturen beleven in en met ons familiehuisje op wielen!

x Anniek

Wil je zeker weten dat je geen printable of blog mist, volg mij dan op Facebook, Instagram of schrijf je in voor de nieuwbrief.

In dit artikel staan affiliate links. Koop je iets via een van deze links, dan ontvang ik daarvan een percentage. Jij hoeft er verder niets voor te doen en ik heb geen inzage in je bestelling. Ondertussen help je mij enorm. Mijn dank is dus groot mocht je iets (maakt niet uit wat) via zo’n link bestellen.

BewarenBewaren

Er zijn situaties genoeg waarin jij, papa of mama, wel wat hulp kunt gebruiken. I feel you, ik heb zelf ook een driejarige rondlopen! Ik hoop jouw ouderschap door middel van printables en toffe speelgoedtips een stukje relaxter te maken. Op minimixtape.nl vind je daarom een bron aan materiaal. Downloaden, printen en gebruiken wanneer jij ze nodig hebt. Meer creatieve ideeen, happy kids, minder tijd! Heb je een suggestie, laat me die dan zeker weten.

3 Comments

1. Winanda

18 juli 2018 at 08:01

Heerlijk om te lezen. Welkom thuis!

2. Nicole Orriëns

18 juli 2018 at 13:40

Fijn dat het zo’n positieve ervaring was. Ik kan me best voorstellen dat je weer even moet schakelen nu je terug bent.